LATINKONKURRENCEN 2012-13

Klassikerforeningen indbyder hermed elever i 2g med latin på A-niveau, samt elever i 2g og 3g med latin på B- og C-niveau til at deltage i foreningens latinkonkurrence. Konkurrencen finder sted tirsdag d. 5. februar 2013 og er en skriftlig prøve på 2 timer med alle hjælpemidler. Der vil være to opgaver med samme struktur: en opgave for C-niveau og en opgave for A/B-niveau.

Den enkelte skole kan placere prøven, hvornår på dagen det passer bedst, bare eleverne får 120 minutter til besvarelsen. Hver enkelt skole skal selv sørge for, at der er lokale og vagt(er).

OPGAVEN

A. Oversættelse af en let bearbejdet latinsk tekst

Med teksten følger en del gloser, men eleverne skal også selv på jagt i ordbogen.

Der er ikke nogen ’litterær’ oversættelse.

B. Spørgsmål til teksten vedrørende morfologi, syntaks og indhold.

TILMELDING

Hver skole bedes – inden fredag den 25. januar 2013 – sende en mail til Mette Lindemann Pedersen, mettelindemann@gmail.com med oplysninger om, hvor mange elever skolen deltager med, og på hvilket niveau eleverne er. Husk at angive latinlærerens mailadresse og mobilnummer.

KONKURRENCEN

Opgaven sendes per mail til de involverede lærere senest tirsdag d. 5. februar 2013 kl. 7.00.

Når prøven er afholdt, vælges af skolens latinlærer den bedste opgavebesvarelse per latinhold, som senest mandag d. 11. februar sendes til Mette Lindemann Pedersen, Vesterbrogade 14 B, 8000 Aarhus C. Den kan også scannes og vedhæftes en mail til mettelindemann@gmail.com. Resultatet vil foreligge i slutningen af februar og meddeles per mail. Vindernes navne offentliggøres på hjemmesiden og præmieoverrækkelse vil finde sted i april 2013.

PRÆMIEN

Præmien er et gavekort på 5000 kr., som kan anvendes til en rejse til Rom.

Evt. spørgsmål til latinkonkurrencen kan rettes til Mette Lindemann Pedersen, mettelindemann@gmail.com eller mobil 21645077.