OLDKONKURRENCEN 2011-12

Klassikerforeningen udskriver i samarbejde med Klassikerfonden en konkurrence blandt alle elever, som har oldtidskundskab i skoleåret 2011-12. Der er to kategorier inden for det overordnede emne, græsk tragedie:

A) Essay. Skriv et essay om en græsk tragedie. Du kan tage udgangspunkt i en konkret passage i en græsk tragedie eller skrive mere generelt om en græsk tragedies temaer.

Denne opgave skal besvares individuelt og fylde 4-6 sider.

I bedømmelsen lægges vægt på

1) at essayet er opbygget med en klar struktur og sammenhæng (indledning, argumenterende afsnit, slutning);

2) at essayet rummer analyse og fortolkning med henvisning til den anvendte tekst;

3) at essayet rummer perspektivering til moderne problemstillinger og/eller til den græske tragedies betydning for senere europæisk kultur.

B) Multimedieproduktion. Produktionen skal ved hjælp af film eller animationer af 3-6 minutters varighed illustrere en eller flere scener fra en græsk tragedie.

Denne opgave kan besvares af op til 4 personer. Det er en forudsætning for deltagelse, at konkurrencedeltagerne selv har rettighederne til alt materiale, som bruges i produktionen.

I bedømmelsen lægges vægt på

1) at der i produktionen indgår en tydelig fortolkning af en eller flere scener fra en græsk tragedie;

2) at produktionen viser stillingtagen til tragediens betydning i et moderne perspektiv.

Præmier:

Der er en samlet præmiesum på 5000 kr.

Alle præmietageres værker vil blive offentliggjort på foreningens hjemmeside, www.klassikerforeningen.dk.

Deltagelse:

Essays sendes på mail som vedhæftet fil til adressen oldkonkurrence@klassikerforeningen.dk. Filnavnet skal være identisk med deltagerens navn.

Multimedieproduktioner sendes som DVD til Katri Bügel Jørgensen, Christianshavns Gymnasium, Prinsessegade 35, 1422 København K.

Frist for indsendelse er 1. marts 2012.

Vinderne får direkte besked og navnene offentliggøres på hjemmesiden efter d. 21. marts 2012. Præmieoverrækkelse vil finde sted i midten af april 2012.