Oversættelsesprojekter i Danmark

Mange har i disse år kastet sig ud i at oversætte latinske eller græske tekster. Nogle af dem er udkommet på papir, andre elektronisk, fx i det elektroniske tidsskrift Aigis. Fælles for dem er, at de er med til at udbrede kendskabet til den klassiske litteratur, både for praktiserende klassikere i gymnasiet og på universitet og for den læserskare, der interesserer sig for antikken og køber og læser sådanne oversættelser.

Det er så godt som umuligt at have overblik over, hvilke oversættelsesprojekter der er i gang, og ofte hører man blot om dem ved en tilfældighed. Klassikerforeningen vil gerne hjælpe med at gøre denne situation mere overskuelig og har derfor nu taget initiativ til at forsøge at lave en liste over, hvem der arbejder (eller påtænker at arbejde) med oversættelser af latinske eller græske tekster i Danmark. En sådan liste vil gøre det muligt for evt. interesserede at henvende sig til oversætteren med råd, hjælp, spørgsmål mv.

Anders Klarskov Jensen
Menanders Dyskolos er undervejs.

Marcel Lysgaard Lech:
Sofokles’ Antigone udkommer ultimo 2017 eller primo 2018.
Aristofanes’ Rytteriet er undervejs.
Euripides’ Ifigenia i Aulis er planlagt.

Inger Nord
Plinius den Yngre, udvalg af breve (i alt 102) fra bog I-IX. Forventes udgivet i Klassikerforeningens Kildehæfter sommer 2017. Påtænkt fortsættelse med endnu et udvalg af brevene, også fra bog I-IX.

Torben Frische
Euripides’ Alkestis
Oversættelsen er halvvejs gennemført. Den udføres med henblik på en opførelse med musik af Gluck i 2018 eller 2019.

Karen Dreyer Jørgsen
Tacitus’ Annales 1. bog er påbegyndt.

Peter Bruun Hansen
1) Seneca den ældre: Controversiae (m. Anders Grunnet). Arbejdet er påbegyndt.
2) Plautus: Menaechmi.  Arbejdet er påbegyndt
3) Sueton: De viris illustribus (fragmentarisk bevaret) Arbejdet er påbegyndt.

Tue Søvsø
Cicero De officiis; Cicero De finibus; Marcus Aurelius; Meditationes;
Der er skrevet kontrakt med Gyldendal på oversættelsen af i alt fire stoiske værker, hvor de tre nævnte allerede er fastlagt. De officiis forventes udgivet i januar 2018, og de tre øvrige titler skulle så gerne følge trop henover de følgende to-tre år.

Rasmus Gottschalck
Xenophon Om Ridekunsten og Rytteranføreren.
Forventes færdig og udgivet inden sommeren 2018.